Viime vuosien markkina- ja geopoliittiset muutokset ovat tuoneet yritysten sähkön myyntiin uuden tekijän: salkkutuotteet. Lue Hehkun yritysmyynnin johtajan Sami Ansalan näkemykset salkkutuotteiden kilpailukyvystä ja hyödyistä yritysasiakkaille.
Teksti: Sami Ansala
Sähkömarkkinat ovat kokeneet viime vuosina merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat suoraan yritysasiakkaidemme kustannuksiin ja kilpailukykyyn. Sähkön hinnat heilahtelevat ja ilmastonmuutosta hillitsevä sääntely ohjaa kohti uusiutuvia energianlähteitä. Nyt yritysten sähkönhankinnassa tarvitaan ennakoivaa suunnittelua ja joustavuutta, jotta kustannukset saadaan minimoitua ja sähkömarkkinoiden hyödyt käytettyä.
Yrityksen sähkönhankinnan onnistuminen vaatii kustannustehokkuuden lisäksi joustamista dynaamisen sähkömarkkinan mukana. Ilmastonmuutoksen hillintä, teknologiakehitys ja geopoliittiset tapahtumat luovat jatkuvaa epävarmuutta, mutta myös mahdollisuuksia. Joustavuus, riskienhallinta ja pitkäjänteinen suunnittelu ovat nyt yrityksillä avainasemassa.
Dynaaminen jousto ilman pörssisähkön piikkejä
Yrityksen sähkönhankinnalla on suuri vaikutus kustannuksiin, kilpailukykyyn ja hankitaketjun vastuullisuuteen. Alussa mainitsemani nykymarkkinan olosuhteiden takia yhä yleisemmäksi nousee salkkumuotoinen sähkönhankinta. Sähkön salkkutuotteessa myyntiyhtiö, kuten Hehku, ostaa sähköä säännöllisesti ja aktiivisesti tavoitteena löytää sähkömarkkinoiden ajankohtaiset, edulliset hinnat.
Hehkun salkkutuote on Hehku Yrityssalkku, lue lisää täältä.
Koska sähkön hinnat voivat vaihdella merkittävästi sähkösopimuksen tekohetkellä, salkkumuotoinen hankinta hajauttaa hintariskiä eri ajanjaksoille. Yritys ei sitoudu pitkäksi aikaa vain yhteen hintatasoon, vaan sähkönhankinta jaetaan eri ajankohtiin. Salkkutuotteet eivät kuitenkaan päivitä hintaa päivittäin tai tunneittain pörssisähkön kaltaisesti, vaan hintaa suojataan osissa läpi vuoden. Näin yritys ei myöskään ole pörssisähkön hintapiikkien armoilla, mikä voi käydä jatkuvan tai raskaan kulutuksen yrityksille kalliiksi.
Sähköalan asiantuntijat salkkutuotteen menestystekijänä
Salkkumuotoinen sähkönhankinta vaatii sähkön hankkijalta ennakointia, markkinaseurantaa ja tarkkaa analyysia, jotta hankintapäätökset voidaan tehdä oikea-aikaisesti. Asiantuntijamme seuraavat sähkömarkkinoiden kehitystä, ennusteita ja trendejä. Eri analytiikkatyökalut auttavat ennustamaan sähkömarkkinoiden kehitystä ja tunnistamaan hetkiä, jolloin hinnat todennäköisesti laskevat tai nousevat. Energia-alan asiantuntijoita hyödynnetään myös apuna markkinatilanteen arvioimisessa ja parhaiden ostohetkien määrittämisessä.
Osa hankinnoista voidaan tehdä esimerkiksi kuukausia tai jopa vuosia etukäteen kiinteällä hinnalla. Tätä kutsutaan sähkön hinnan suojaamiseksi. Osa hankinnoista jätetään myöhemmäksi, jolloin ne tehdään ajankohtaisemmin markkinahintojen perusteella. Salkkutuotteissa hajautusta ja hintaturvaa luo molempien hankintatapojen yhdistelmä markkinatilanneperusteisilla tasapainotuksilla.
Millaisille yrityksille Hehku Yrityssalkku sopii?
Hehku Yrityssalkku sopii käytännössä kaikenlaisille yrityksille. Sähkösopimuksen tarjousvaiheessa asiantuntijamme kartoittavat jokaisen yrityksen tilanteen, eli sähkönkulutuksen määrän ja trendit, mihin tarjous lopulta perustuu. Hehku Yrityssalkku sopii siis yrityksille, jotka haluavat optimoida sähkönhankintansa kustannuksia ja suojautua markkinoiden hintavaihteluilta.
Yritykset, jotka ennakoivat ja sopeutuvat sähköalan muutoksiin, voivat saavuttaa merkittävää kilpailuetua, optimoida kustannuksensa ja tukea vastuullista energiankäyttöä. Tämä luo perustan kestävälle liiketoiminnalle tulevaisuudessa – sekä talouden että ympäristön näkökulmasta.
Salkkutuotteiden murroksesta huolimatta perinteiset sähkösopimukset - määräaikaiset ja pörssisähkösopimukset - tulevat yhä olemaan myös hyviä ratkaisuja osalle yrityksistä. Olennaista mielestäni on kartoittaa oman yrityksen sähkön tarpeet, missä me yritysmyynnissä olemme apuna.
Kirjoittaja on Hehku Energian yritysmyynnin kaupallinen johtaja, jolla on yli 10 vuoden kokemus energia-alasta ja yritysten sähkönmyynnistä.
Ota yhteyttä sähkösopimuksen kilpailutukseen liittyvissä asioissa:
Sami Ansala
yritysmyynnin johtaja
+358 40 708 9589